tips bij Inslapen kind 3 tot 10 jaar

8 tips om je kind goed te laten inslapen

Ongeveer 1 op de 3 kinderen heeft moeite met inslapen. Genoeg slaap is belangrijk voor de gezondheid en ontwikkeling van je kind. Slaap is alleen niet iets wat je kunt afdwingen en dat kan het lastig maken. Met deze tips om je kind goed te laten inslapen, voorkom je dat je kind slaapproblemen krijgt en leer je je kind gezonde slaapgewoontes aan.

Heeft je kind nu al veel moeite met in slaap komen, begin dan met het toepassen van de 8 volgende tips. Helpt dat onvoldoende? Kies dan een methode uit die bij jou en je kind past, uit het artikel: Slaapproblemen bij kinderen van 3 tot 10 jaar: tips per leeftijd.

1. Zorg voor een vast bedritueel

Probeer je kind elke dag op dezelfde tijd naar bed te brengen. Dit helpt voor het slaap-waakritme van je kind. Breng je kind naar bed volgens een vast bedritueel van ongeveer 20 tot 30 minuten. Zorg voor een vaste volgorde, bijvoorbeeld: aankondigen dat je kind over 10 minuten naar bed gaat, dan tandenpoetsen, wassen, pyjama aandoen en een verhaaltje voorlezen. Doe tijdens het bedritueel alleen rustige activiteiten. 

2. Zorg voor een fijne slaapplek om je kind goed te laten inslapen

Een fijne slaapplek is een rustige, comfortabele en donkere plek. Laat je kind het bed alleen gebruiken voor het slapen en niet voor andere activiteiten. Zorg dat de slaapkamer rustig en opgeruimd is. Rondslingerend speelgoed kan er in het donker eng uitzien voor kinderen. Een ideale temperatuur voor op de slaapkamer van je kind is tussen de 16 tot 18 graden. 

kind goed laten inslapen

3. Rustige avond zonder schermen

Laat je kind na het avondeten alleen rustige activiteiten doen en niet meer naar beeldschermen kijken (geen tv, tablet, telefoon, computer of games). Een beeldscherm geeft licht en dat houdt de aanmaak van melatonine tegen. Melatonine is een hormoon dat je lichaam aanmaakt dat zorgt voor slaperigheid. Je hebt het dus juist nodig om goed in slaap te kunnen vallen. Zorg ook dat je kind ‘s avonds niets eet of drinkt waar hij of zij actiever van wordt, zoals cola of iets met veel suiker. 

4. Bewegen en ontspannen om je kind goed te laten inslapen

Zorg overdag voor voldoende momenten van ontspanning en beweging. Kinderen die 1 tot 3 uur bewegen en buitenspelen slapen beter. Door buiten te zijn in het zonlicht of daglicht houd je een normaal slaap-waakritme. Zorg daarnaast ook voor fijne, ontspannen rustmomentjes thuis. Even samen op de bank knuffelen, een kopje thee drinken, kleuren of een boekje lezen zijn fijne, rustige activiteiten. 

5. Emoties uiten

Zorg dat je kind zich gedurende de dag kan uiten. Lach en praat met je kind in de ochtend en middag. Maak tijd voor je kind als hij verdrietig of bang is. Door emoties gedurende de dag te verwerken, stapelen ze minder op voor de avond. Soms gebeuren er heftige dingen op een dag. Bespreek deze met je kind, zodat je emoties kunt erkennen. Als er iets in de omgeving is gebeurd, bijvoorbeeld iets rondom corona of natuurrampen, praat hier dan samen over.

6. Blijf rustig en positief

Blijf zoveel mogelijk rustig en positief. Ga niet bij elke kik naar je kind als je kind éénmaal in bed ligt. Als je kind meerdere keren roept, kun je hem best een keer streng toespreken, maar blijf rustig en word nooit boos. Bij boosheid maakt je kind adrenaline aan en dat werkt averechts om in slaap te vallen. Blijf dus altijd rustig en positief, maar wel duidelijk.

7. Sluit aan bij je kind

Het ene kind heeft meer slaap nodig dan het andere kind. Hieronder kun je opzoeken hoeveel uren slaap een kind gemiddeld nodig heeft op verschillende leeftijden. Maar dit is echt een richtlijn, let goed op je kind om erachter te komen of hij voldoende slaap krijgt. Is je kind overdag uitgerust? Wordt hij of zij uit zichzelf wakker? Is je kind overdag fit of juist prikkelbaar of hangerig? Zorg er dus voor dat de bedtijd aansluit bij jouw kind. 

  • 3 – 5 jaar: ongeveer 10 tot 13 uur slaap
  • 5 – 6 jaar: ongeveer 10 tot 12 uur slaap
  • 7 – 10 jaar ongeveer 9 tot 12 uur slaap

8. Ontspanning

Maak een ontspanningsoefening, massage of meditatie onderdeel van het slaapritueel. Je kind kan hierdoor z’n hoofd leeg maken en z’n lichaam ontspannen. 

Op Spotify kun je veel slaapmeditaties voor kinderen vinden.

Is je kind prikkelgevoelig of hooggevoelig en heeft hij of zij daarom moeite met inslapen? Dan kan het werkboek Ik heb voelsprieten je kind helpen. Door dit leuke werkboek leert je kind omgaan met gevoelens en prikkels, en leert hij ontspannen. Inclusief een meditatie- en ontspanningsoefening!



Bronnen bij dit artikel

JM Ouders – Hoeveel slaap heeft je kind nodig
Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie – Slaapproblemen
NJI – Richtlijn gezonde slaap en slaapproblemen bij kinderen

Over de auteur

Rian Meddens avatar

Gratis Positieve Opvoedtips

Vul je e-mailadres in en krijg iedere twee weken gratis extra tips in je mailbox: