Leer je kind doorzetten

Child 567426 1920 E1521279909669

Geeft jouw kind snel op als iets niet lukt? Of wil het iets nieuws niet eens proberen? Denkt het van te voren al dat het niet lukt? Herken je dit bij jouw kind? En wil je je kind leren doorzetten? In dit artikel vindt je 6 tips om je kind te leren doorzetten.

 

Waarom zet m’n kind niet door?

Soms kun je als ouder machteloos voelen. Waarom doet m’n kind niet gewoon even iets harder z’n best? Hij of zij is zo slim, waarom komt het er niet uit? Of wat kan ik doen als m’n kind blokkeert?
Doorzetten is voor veel kinderen lastig, maar dit kan verschillende redenen hebben.

Sommige kinderen vinden het lastig om zich te concentreren of hebben geen overzicht, terwijl andere kinderen bang zijn om te falen of bang zijn voor negatieve opmerkingen van anderen.
Ook kan het zijn dat je kind moeilijk kan omgaan met bepaalde emoties, zoals teleurstelling of frustratie. Je kind kan door deze emoties niet meer rustig nadenken en doorgaan.

 

6 tips om je kind te leren doorzetten

Leren doorzetten is belangrijk. Als je kind kan doorzetten dan heeft het daar de rest van z’n leven veel profijt van. Doorzetten blijkt belangrijker voor succes dan intelligentie. Je kind krijgt zelfvertrouwen als het iets doet wat moeilijk is en dan toch lukt.

Hoe kun je je kind helpen om te leren doorzetten.

1. Straal vertrouwen uit. Laat je kind voelen dat jij in hem geloofd.

2. Leer je kind dat het belangrijker is om iets te proberen, dan of iets wel of niet lukt. Leer je kind dat fouten maken normaal is. En dat het het maken van fouten zelfs nodig is om iets nieuws te leren.

3. Sluit aan bij de ontwikkeling van je kind. Pas je eisen en verwachtingen hierbij aan.
Een peuter kan nog niet lang stil zitten of lang met 1 taak bezig zijn. En een kind op de basisschool kan in een boze bui nog niet zomaar z’n emoties onder woorden brengen.

4. Blokkeert je kind? Help je kind om overzicht te krijgen. Bied structuur of verdeel een taak in kleine haalbare stukjes. Reageer positief op elke kleine stap die je kind probeert. Zorg voor een positieve sfeer en gebruik humor.

5. Geef nooit complimenten gericht op de persoon (‘Jij bent heel slim’, ‘Je bent zo’n goede rekenaar’, ‘Je bent de beste voetballer op het veld’). Geef in plaats daarvan complimenten gericht op de moeite die je kind doet (‘Je hebt heel goed je best gedaan’, ‘Je ging door toen het moeilijker werd, dat vind ik super knap’, ‘Ik zag dat je het nog een keer probeerde!’). Lees hier meer over in het artikel: Hoe geef je een goed compliment aan je kind?

6. Bedenk samen wanneer het je kind al luk om door te zetten.
Elk kind heeft op meerdere momenten doorgezet. Alleen al bij het leren lopen. Maak samen met je kind een tekening van een situatie waarin je kind doorzette. Praat tijdens het tekenen over hoe je kind dit toen zo goed lukte. Hoe lukte het? Wat deed je kind? En wat leverde het op voor je kind?

Jonge kinderen leren doorzetten

Hoe jong je kind ook is, je kunt je kind al vroeg leren doorzetten. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat je al invloed hebt op het doorzettingsvermogen van je dreumes van 15 maanden oud. Dit kan door je kind zelf het goede voorbeeld te geven. Laat je kind zien en merken dat je soms ook flink moeite moet doen om iets voor elkaar te krijgen. In het onderzoek kreeg de ene helft van de peuters te zien hoe hun volwassenen na flink wat moeite een kist open kregen om er speelgoed uit te pakken. De andere helft van de peuters zagen hoe de kist heel makkelijk openging, zonder dat het enige moeite koste. Daarna mochten de kinderen spelen met een muziekdoosje dat muziek maakt. Maar om de muziek te laten spelen moesten ze op een verstopt knopje drukken. De peuters die hadden gezien dat de volwassene veel moeite moest doen om de kist open te maken, deden zelf ook meer hun best om geluid uit het doosje te krijgen. Uit dit onderzoek bleek dat het ook belangrijk is om oogcontact met je kind te maken, terwijl je ergens je best voor doet.

Dus laat je kind al jong merken dat je soms ergens moeite voor moet doen en kijk hem aan terwijl je dit aan het doen bent!

 

Bron
The social origins of persistence, Science, vol. 357, nr. 6357