10 oefeningen: vergroot het zelfvertrouwen van je kind

Vrolijk Meisje Zelfvertrouwen Vergroten

Wil jij het zelfvertrouwen van je kind vergroten? Kinderen met voldoende zelfvertrouwen geloven in zichzelf. Ze geloven in wat ze kunnen. Ze vinden zichzelf de moeite waard en durven nieuwe uitdagingen aan te gaan. Help je kind bij het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen!
Zelfvertrouwen groeit door ervaringen. In dit artikel vind je 10 leuke oefeningen om het zelfvertrouwen van je kind te vergroten. Spelletjes, tekenen, knutselen en denkoefeningen om samen met je kind te doen. Vergroot het zelfvertrouwen van je kind op een leuke manier!

 

InhoudPsychogoed quote: zeg, weet jij eigenlijk wel hoe leuk je bent?! (echt super fantatisch ongelofelijk leuk!)
Meer over zelfvertrouwen
Weinig zelfvertrouwen
Weerbaarheid en weerbaarheidstraining
Tips voor ouders
10 leuke Oefeningen voor meer zelfvertrouwen

 

Meer over zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen is het vertrouwen dat je hebt om iets te kunnen. Of het vertrouwen om iets te kunnen leren. Het is een realistische inschatting van je kwaliteiten. Kinderen met zelfvertrouwen hebben een positief zelfbeeld. Ze denken positief over zichzelf en hun kwaliteiten. Hierdoor gaan ze gemakkelijker nieuwe uitdagingen aan. Ze durven fouten te maken, zonder zich slecht over zichzelf te voelen. Ook kunnen ze omgaan met teleurstellingen en zitten ze over het algemeen lekker in hun vel.

Het hebben van zelfvertrouwen is niet zo vanzelfsprekend, want kinderen worden niet geboren met zelfvertrouwen. Wel wordt het ene kind geboren met meer aanleg om zelfvertrouwen te ontwikkelen dan het andere kind.  Zelfvertrouwen is altijd in ontwikkeling. Het is een proces dat je hele leven doorloopt. Dit gebeurt door wat je kind meemaakt. Als iets één keer goed gaat of zelfs meerdere keren goed gaat, dan vertrouwt je kind erop dat hij of zij het de volgende keer ook goed zal doen.
Alles wat je kind meemaakt, heeft invloed op z’n zelfvertrouwen. Ervaringen in de kindertijd hebben de meeste invloed op het zelfbeeld van iemand. Daarom kan je als ouder veel bijdragen aan het vergroten van het zelfvertrouwen van je kind. 


Vrolijke jongen met armen open in zonnig gras. Vergroot het zelfvertrouwen van je kind

Weinig zelfvertrouwen

Veel kinderen hebben weinig zelfvertrouwen. Ze voelen zich onzeker over zichzelf en over wat ze kunnen. Weinig zelfvertrouwen uit zich bij elk kind weer anders. Het ene kind is bang om fouten te maken en durft niets nieuws te proberen of is faalangstig. . Hij of zij is dan faalangstig. Terwijl een andere kind vaak roept iets niet te kunnen. Weer een ander kind overschreeuwt zichzelf door stoer of druk gedrag.
Een gebrek aan zelfvertrouwen kan je vaak zien aan de lichaamshouding van je kind. Bijvoorbeeld doordat ze in elkaar gedoken staan of niemand durven aan te kijken.
Een beetje onzekerheid is niet erg, dat hoort erbij. Ieder kind is weleens onzeker. Maar als de onzekerheid groter wordt en in veel verschillende situaties voorkomt, dan kan je kind een negatief zelfbeeld ontwikkelen. Je kind zal zich dan rot voelen en kan somber worden. Kinderen met een negatief zelfbeeld hebben het gevoel dat niemand ze aardig vindt. Ze denken negatief en gaan steeds meer nadruk leggen op wat ze niet goed kunnen. Hierdoor zal het zelfvertrouwen nog meer afnemen. Daarom is het belangrijk om deze negatieve gedachten te doorbreken, zodat je kind zich fijn voelt en juist meer zelfvertrouwen op kan doen naarmate hij of zij ouder wordt.  

 

Poster: wat kun je doen als je kind negatief praat over zichzelf?

 

Weerbaarheid en weerbaarheidstraining

Kinderen met weinig zelfvertrouwen hebben vaak moeite met weerbaarheid. Als je kind zichzelf de moeite waard vindt dan zal het zichzelf beschermen tegen nare uitspraken of gebeurtenissen uit de omgeving. Kinderen met weinig zelfvertrouwen hebben hier moeite mee. Ze twijfelen of de ander gelijk heeft met die rot opmerking. En ze denken dat als ze er iets van zouden zeggen, de ander ze niet meer aardig zal vinden.
Zelfvertrouwen en weerbaarheid  hebben veel invloed op elkaar. Want als je kind niet voor zichzelf durft op te komen, dan zal het vaker vervelende dingen over zich heen krijgen. Onzekere kinderen hebben vaak een onzekere houding, waardoor anderen minder snel rekening met hen zullen houden.
Om deze houding te veranderen kan een weerbaarheidstraining helpen. Je kind leert dan hoe het een zelfverzekerde houding kan aannemen, het leert hoe het voor zichzelf kan opkomen en er worden oefeningen gedaan om het zelfvertrouwen van je kind te vergroten. Het vinden van een geschikte weerbaarheidstraining bij jullie in de buurt kan een hele zoektocht zijn. Er zijn veel psychologen, praktijken en instellingen die weerbaarheidstrainingen aanbieden. Je kan er naar vragen bij het
CJG bij jullie in de buurt, je huisarts of aan de leerkracht op school. Zij hebben vaak een overzicht van de trainingen die gegeven worden. Als je liever zelf met je kind wilt werken aan meer weerbaarheid lees dan de tips voor ouders en de oefeningen hieronder, die je kind kunnen helpen.

 

Tips voor ouders

Wil jij je kind meer zelfvertrouwen geven? Er zijn veel verschillende dingen die je als ouder kan doen. Het geven van veel liefde en aandacht is de basis. Als je kind opgroeit met veel knuffels, liefde en positieve aandacht, dan krijgt je kind het gevoel dat het er mag zijn. Je kind krijgt dan het gevoel dat hij belangrijk is en de moeite waard is om van te houden. Dit vormt de basis voor het zelfvertrouwen.

Daarnaast zijn er in de opvoeding nog meer dingen die je kan doen om het zelfvertrouwen van je kind te vergroten:


Psychogoed uiltje: Complimenteer de moeite die je kind doet, niet het resultaat!

 

  • Zorg dat je je kind de ruimte geeft om zichzelf te ontwikkelen. Laat je kind iets zelf doen of proberen. Straal vertrouwen uit. Door je kind niet teveel te beschermen geef je je kind de mogelijkheid om zelfvertrouwen te ontwikkelen. Laat je kind situaties zelf oplossen en doen, ook als hij/zij dit in eerste instantie niet wil of als het fout kan gaan (tenminste als de veiligheid van je kind niet in het gevaar komt). Daar leert een kind meer van dan als je het van hem overneemt. Moedig je kind aan en ondersteun waar nodig. Laat je kind z’n angsten overwinnen.

Psychogoed quote: Don't rescue your child from a challenge teach them how to face it.

  • Geef aandacht aan wat goed gaat. Let niet teveel op wat er allemaal niet goed gaat, maar let op wat wel lukt en wat steeds beter gaat.

 

  • Leer je kind dat fouten maken mag. Geef zelf hierin het goede voorbeeld.

Hoe stimuleer je het zelfvertrouwen van je kind? 12 tips! - Zelfverzekerd meisje met blauwe lucht

Bekijk nog meer tips in het artikel: “Hoe vergroot je het zelfvertrouwen van je kind?”

 

10 leuke oefeningen voor meer zelfvertrouwen

Hieronder volgen 10 leuke oefeningen en spelletjes om samen met je kind te doen. Ze helpen bij het vergroten van het zelfvertrouwen van je kind. De opdrachten zijn het meest geschikt voor kinderen in de basisschoolleeftijd, maar veel tips zijn ook toepasbaar voor jongere of oudere kinderen.

 

1. Positief dagboek

Laat je kind een positief dagboek bijhouden. De meeste kinderen vinden dit heel leuk om te doen. Koop een leuk schriftje of print deze dagboekpagina meerdere keren uit. Laat je kind elke dag 3 dingen opschrijven waar het die dag trots op is. Wat ging er goed? Wat heb je geleerd? En overwonnen? Wat was een fijn moment?
Zo leert je kind positief denken over zichzelf. Het is voor kinderen best lastig om iets te verzinnen, dus help ze op weg door vragen te stellen of met ze mee te denken.

Het werkt het beste als je een vast moment op de dag kiest waarop je samen het dagboekje invult. Bijvoorbeeld na het eten of voor het slapen gaan. Veel plezier!

Meer zelfvertrouwen voor je kind - Dagboek pagina - leer je kind positief denken

Wil je je kind helpen bij het vergroten van z’n zelfvertrouwen? Download dan het werkboek Ik ben TOP!  en zie het zelfvertrouwen van je kind groeien!

Cover Werkboek Ik ben TOP! voor meer zelfvertrouwen! Minder onzeker, meer zelfvertrouwen voor je kind!

2. Kracht-handen-tekening

Laat je kind een tekening maken van z’n handen. Pak een groot vel papier en laat je kind beide handen op het vel papier leggen. Trek de handen om. Vraag je kind om voor elke getekende vinger iets te noemen waar het goed in is. Denk bijvoorbeeld aan een activiteit (voetballen, turnen, touwtje springen, zingen etc) of een eigenschap (zorgzaam, behulpzaam, aardig, vrolijk etc).
Vraag je kind bij welke vinger het wil beginnen. Geef je kind de ruimte om zelf iets te bedenken, alles is goed. Je kan wel met je kind meedenken als hij of zij het even niet weet.
Als je kind een activiteit of eigenschap bedacht heeft, vraag dan aan je kind om een kleur te kiezen, die bij deze ‘kracht’ past. Laat je kind de vinger in deze kleur inkleuren.
Als je kind al kan schrijven vraag je kind dan om de activiteit of eigenschap erbij te schrijven, anders kan je dit voor je kind doen. Ga zo per vinger door tot ze alle 10 gevuld zijn!

3. Spel met eigenwijsjes

Eigenwijsjes zijn leuke kaartjes met een positieve uitspraak erop. Zoals:

“Ik kan het!”

“Ik zeg wat ik voel!”

“Ik mag anders zijn!”

Laat je kind een kaartje trekken. Dit wordt het motto van je kind voor één dag of voor één week. Hang het kaartje op een zichtbare plek in huis, zodat je kind er regelmatig aan herinnert wordt.
De uitspraken geven een steuntje in de rug en versterken een positief zelfbeeld. Eigenwijsjes zijn er voor kinderen tussen de 6 en 16 jaar en geven op een speelse manier meer zelfvertrouwen. Kinderen zijn er dol op! 

Eigenwijsjes - spel voor kinderen - coaching kaartjes. Leer je kind positief denken!Eigenwijsjes - 4 voorbeelden. Leer je kind positief denken!

Koop ze eenvoudig hier bij bol.com.

Werkblad Zonnige kant download van Psychogoed. Leer je kind positief denken!4. Positief denken

Leer je kind positief denken. Laat hem of haar de focus leggen op wat er goed gaat. Laat je kind opschrijven of een tekening maken van alles waar hij of zij blij van wordt. Sommige kinderen denken van nature negatiever dan anderen. Ze zien snel beren op de weg en richten zich op wat er mis gaat. Print de Zonnige-kanten-sheet uit en laat je kind de zonnige dingen tekenen of opschrijven. Zo leer je je kind om meer te letten op de positieve en fijne dingen van het leven.

 

 

5. Have fun!

Maak samen plezier. Ga iets leuks doen samen met je kind. Eén-op-één tijd met je kind werkt het beste. Onderneem iets waar jullie beiden van genieten. Ga een dagje weg, picknicken, naar de kinderboerderij, maak een wandeling of bedenk samen iets anders leuks. Regel oppas voor de andere kinderen, laat je telefoon thuis en zorg dat je echt alle aandacht voor elkaar hebt.
Door samen plezier te hebben, geef je je kind liefdevolle, positieve aandacht. Dit is de basis van een goed zelfbeeld. Je kind krijgt het gevoel dat hij belangrijk voor jou is, zo belangrijk dat je je tijd helemaal voor hem vrijmaakt. Ook versterk je hierdoor de band met je kind.
Meisje samen met moeder vrolijk in gras: Vergroot het zelfvertrouwen van je kind!

 

6. Stevig staan door Chinees Boxen

Deze oefening komt uit de Rots en water weerbaarheidstraining. Het doel is om je kind te leren stevig te staan. Deze oefening is speciaal goed voor kinderen die moeite hebben om zich weerbaar op te stellen of een onzekere of in elkaar gedoken lichaamshouding hebben.
Vertel je kind dat je een spelletje wilt doen over hoe je stevig kan staan. Leg uit waarom dit belangrijk is. Door stevig te staan straal je zelfvertrouwen uit. Dit spel is heel populair bij kinderen, ze hebben er veel plezier in. Het helpt ze om beter voor zichzelf op te komen.

Leg je kind uit hoe het stevig kan staan. Voeten op schouderbreedte, knieën licht gebogen, ademen door de buik. Ga tegenover je kind staan of als je meerdere kinderen hebt, laat hen tegenover elkaar gaan staan. Tegenover elkaar met ongeveer 1 meter afstand. Beide armen half gebogen met de handpalmen naar voren, naar die van de ander, gericht. Probeer elkaar uit balans te krijgen door de handen van de ander aan te tikken. Je kunt ook handen wegtrekken, zodat als de ander je wilt tikken, die ander z’n balans verliest. Degene die als eerste een voet verzet is af. Degene die het langste blijft staan, is de winnaar in stevig staan!

7. Doe-als-of

Een krachtig middel voor kinderen met weinig zelfvertrouwen is oefenen. Als je kind weinig weerbaar is en moeite heeft om voor zichzelf op te komen dan kan deze oefening goed helpen.
Speel met je kind een situatie van school na. Het beste is om een situatie te kiezen die je kind zelf heeft meegemaakt, maar je kan er ook één samen verzinnen. Bijvoorbeeld wat doe je als een kind je gum afpakt terwijl je dit niet wilt? Of wat doe je als iemand een rot opmerking naar je maakt? Kies een situatie waarin je kind voor zichzelf wil opkomen als het iets niet leuk vindt.

  • Doe samen een rollenspel. Laat je kind eerst de ‘pester’ spelen en jij speelt je kind. De eerste keer laat je over je heen lopen en kom je niet voor jezelf op in de rol van je kind.
  • Daarna speel je het rollenspel exact hetzelfde en kom je wel goed voor jezelf op. Geef je mening met een duidelijke stem en een zelfverzekerde houding en stel een oplossing voor. Hiermee geef je je kind een voorbeeld van hoe hij/zij de situatie kan aanpakken.
  • Daarna draaien jullie de rollen om. Nu mag je kind oefenen met voor zichzelf opkomen. Geef je kind complimenten en oefen het een paar keer zodat het steeds beter gaat.

Poster: Pesten niet negeren, juist reageren!

8. Kindermeditatie

Kinderen met weinig zelfvertrouwen kunnen soms veel piekeren over wat er allemaal niet lukt. Hierdoor kunnen ze zich somber voelen, moeite krijgen met inslapen of blijven hangen in negatieve gedachten. Heeft jouw kind hier last van? Dan kan een mindfulness-oefening helpen. Je kind leert z’n aandacht te richten op het hier en nu, waardoor het stopt met piekeren. Boek Stil zitten als een kikker van Eline Snel - meditatie voor kinderen

In het boekje ‘Stilzitten als een kikker’ staan veel leuke mindfulness oefeningen voor kinderen tussen de 5 en 12 jaar en hun ouders.

Ook online kun je veel verschillende soorten meditatie vinden. De voorstellingsoefeningen hebben een goed effect op kinderen. Zoals bijvoorbeeld de meditatie oefeningen van Gevoelig sterk. Hieronder vind je twee geluidsfragmenten van voortellingsoefeningen van Gevoelig Sterk: “de zon” of “jouw krachtdier”. 

 

 

*  De zon:

* Jouw krachtdier:

 

9. Superheld

Vraag aan je kind wie z’n superheld is. Dit kan een figuur zijn, die ze kennen van televisie, zoals Mega Mindy of Spiderman. Het kan ook een dier zijn of iemand die ze persoonlijk kennen, zoals de juf, een vriend of familielid.
Vraag je kind vervolgens waarom dit z’n superheld is. Hoe zou het voelen om diegene te zijn? Wat zou dan allemaal makkelijker zijn?Superheld voor kinderen! Help je kind bij het vergroten van z'n zelfvertrouwen

Herinner je kind aan een moeilijke situatie die het onlangs heeft meegemaakt. Een situatie waarin hij/zij verlegen was, iets niet durfde of boos werd. Vraag aan je kind: “Stel dat je jouw superheld bent, wat zou je dan gedaan hebben in die situatie?” Bedenk samen wat je kind de volgende keer anders kan doen in de moeilijke situatie. Gebruik daarbij de krachten van de superheld.

Laat je kind een tekening maken van z’n superheld of zoek samen een plaatje op internet. Hang het plaatje of de tekening op een plek in huis waar je kind het regelmatig kan zien, zodat je kind er aan herinnerd wordt om te reageren als een superheld!

 

10. Collage maken

Dit is een oefening voor iets oudere kinderen vanaf ongeveer 9 jaar. Laat je kind een collage maken over zichzelf. Geef je kind een groot vel papier en een stapel tijdschriften.
Vraag je kind een collage te maken over zichzelf. Je kind laat in de collage zien waar hij goed in is en wat hij leuk vindt. Denk dan aan interesses, hobby’s, favoriete muziek, familie en persoonskwaliteiten. Je kan je kind de collage ook digitaal laten maken.

Geef je kind de tijd om de collage te maken. Soms kan een kind hier zelfs weken over doen.
Wanneer hij af is vraag aan je kind om te vertellen wat hij/zij heeft opgeplakt en met welke reden. Vraag tot slot aan wie je kind de collage graag wilt laten zien.

Ik ben TOP Werkboek voor kinderen. Vergroot het zelfvertrouwen van je kind!

Wil je meer weten over het vergroten van het zelfvertrouwen van je kind? Gun je kind dan het werkboek Ik ben TOP  en zie het zelfvertrouwen van je kind groeien!

Bronnen
Berg, I. K. & Steiner, T (2004). Het spel van oplossingen. Oplossingsgerichte psychotherapie voor kinderen. Amsterdam: Pearson.
Bruin, L. de & Meddens, R. (2012). Oplossingsgericht Opvoeden. Doen en denken in mogelijkheden. Amsterdam: Hogrefe.
Ykema, F. (2002). Rots en water. Praktijkboek- psycho-fysieke training.
Furman, B. (2004). Kids skills. Soest: Uitgeverij Nelissen.

 

Rian Meddens

Dit artikel is geschreven door Rian Meddens. Rian is orthopedagoog en heeft een oplossingsgerichte visie op opvoeden. Haar passie ligt bij het vinden van een passende oplossing voor een gezin vanuit een veilige en positieve sfeer. In 2016 heeft ze Psychogoed opgezet voor online hulp voor ouders. Daarnaast is ze trotse moeder van 2 zoontjes!