Welke sport is goed voor het zelfvertrouwen van je kind?

Sporten is niet alleen goed voor de gezondheid van je kind, maar het draagt ook bij aan de ontwikkeling van het zelfvertrouwen. Maar welke sport is goed voor het zelfvertrouwen van je kind? Lees hier alles over de voordelen van sporten voor het zelfvertrouwen van je kind en welke sporten hierbij passen. 

Welke sport is goed voor het zelfvertrouwen van je kind

Waarom is sport belangrijk voor een kind?

Steeds minder kinderen en jongeren sporten en bewegen. Hun motorische vaardigheden, coördinatie, snelheid en uithoudingsvermogen nemen af. Hierdoor krijgen kinderen minder plezier in sporten en ontwikkelen ze minder zelfvertrouwen  (Boekelder, van der Stok & Hoofwijk 2023). En dat terwijl sport zo belangrijk is. Want door sporten leert je kind motorische vaardigheden en vertrouwen op zijn of haar lichaam. Daarnaast leert je kind ook samenwerken, sociale vaardigheden en je kind ontwikkelt zelfvertrouwen. Het deelnemen aan een sportclub is ook heel goed voor de fysieke gezondheid van je kind nu en voor de gezondheid van je kind op latere leeftijd (Coppens, 2021). Veel redenen dus waarom sport zo belangrijk is voor kinderen. 

De voordelen van sporten voor het zelfvertrouwen van je kind

Stel je voor: je kind, stralend van trots na een geslaagde voetbalwedstrijd. Sport is méér dan alleen lichamelijke beweging. Door sporten leert je kind dat je door oefening steeds beter en krachtiger wordt. Terwijl je kind plezier heeft, groeit hij of zij zowel fysiek als mentaal. Je kind leert dat inspanning loont. Dit is enorm goed voor het zelfvertrouwen van je kind. 

Ook leert je kind zijn of haar lichaam goed kennen en hierop te vertrouwen. Zo groeit het lichaamsbewustzijn van je kind. Daarnaast leert je kind omgaan met verschillende emoties, zoals pijn, teleurstellingen en blijdschap. Door het sporten leert je kind doorzetten, grenzen verleggen, nieuwe dingen proberen en omgaan met winst en verlies. Dit draagt allemaal bij aan het zelfbeeld van je kind

Welke sport is goed voor het zelfvertrouwen van je kind?

Het aanbod van sportclubjes is enorm. Denk aan voetbal, tennis, judo, zwemmen, ballet, dansen, hockey en ga zo maar door. Maar welke sport is goed voor het zelfvertrouwen van je kind? Uit onderzoek blijkt dat het deelnemen aan een sportclub altijd goed is voor het zelfvertrouwen van je kind  (Coppens, 2021). Welke sport dit ook is. Hierbij staat plezier voorop. Als je kind tijdens het sporten plezier maakt en graag naar het sporten toe gaat, dan groeit het zelfvertrouwen op een fijne manier. Maar er zijn wel verschillen tussen sporten aan te wijzen.

Kies een sport die past bij het karakter van je kind en waar je kind enthousiast van wordt om het zelfvertrouwen van je kind te laten groeien. Plezier staat voorop!
Rian Meddens – Orthopedagoog Generalist

Bij teamsporten zoals voetbal en basketbal worden de sociale vaardigheden gestimuleerd. Sociale vaardigheden, zoals samenwerking, communicatie en vrienden maken. Hierdoor zal je kind zich zelfverzekerder gaan voelen in sociale interacties. 

Bij individuele sporten zoals atletiek of zwemmen ligt de nadruk meer op persoonlijke ontwikkeling, doelen stellen en zelfdiscipline. Sporten als judo, dans of vechtsporten vergroten het lichaamsbewustzijn en laten je kind steviger in zijn of haar schoenen staan. Bedenk dus welk deel van het zelfvertrouwen je zou willen stimuleren voor jouw kind. 

Wil je op een leuke manier met je zoon of dochter aan de slag om zijn/haar zelfvertrouwen te vergroten? Het werkboek Ik ben TOP! staat vol met leuke oefeningen en opdrachten om het zelfvertrouwen van je kind te vergroten.

Ik ben TOP kind schrijft

Welke sport past bij mijn kind?

Elk kind is uniek. Sommige kinderen bloeien op in teamverband, terwijl anderen juist zelfstandigheid nodig hebben. Observeer je kind: houdt hij of zij van de schijnwerpers of werkt hij of zij liever samen? Kies een sport die past bij het karakter van je kind. 

Sporten passend bij energieke, extraverte kinderen

Is je kind energiek en extravert? Dan is het belangrijk dat je kind zijn of haar energie kwijt kan in een sport. Denk dan bijvoorbeeld aan intensieve teamsporten, zoals voetbal, honkbal, softbal, hockey, rugby, capoeira, breakdance of andere soorten dans. 

Sporten passend bij rustigere, introverte kinderen

Is jouw kind juist wat rustiger of meer introvert? Dan kan het zijn dat je kind zich minder prettig voelt in een grote groep. Denk dan aan sporten in een kleine groep of aan individuele sporten, zoals zwemmen, atletiek, ballet, tennis of paardrijden. 

Plezier staat voorop. Een sport waar je kind enthousiast van wordt, past het beste bij je kind. Zorg ook dat je kind op zijn eigen niveau in een groepje mee kan doen, zodat je kind niet steeds de laatste, minst sterke of langzaamste is. Want dan zullen kinderen al snel het plezier in de sport verliezen. Dus aansluiting op het niveau van je kind is erg belangrijk voor het opbouwen van het zelfvertrouwen. 

Hoe kies je een sport voor je kind?

Het vinden van de juiste sport voor je kind kan meteen duidelijk zijn, maar het kan ook een hele zoektocht zijn. Dit kost soms tijd en dat is niet erg. Het aanbod is enorm groot. Zie het als een ontdekkingstocht die je samen aangaat. Stel je kind deze vragen voordat je een sport uitkiest: 

  • Welke sport lijkt je leuk om te doen?
  • Zou je graag binnen of buiten willen sporten?
  • Wat lijkt je leuk, een sport met of zonder bal?
  • Wil je liever alleen of in een team sporten?
  • Hoe vind je het als er veel lichamelijk contact is met de andere kinderen?

Denk ook na wat past in jullie gezin en denk na over praktische overwegingen, zoals lidmaatschap, locatie en kosten. Sommige sporten vragen veel commitment, zoals wedstrijden in het weekend of meerdere keren per week trainen. Wat is haalbaar voor jullie?

Kies vervolgens een aantal sporten en laat je kind daar proeflessen volgen. Soms kun je in de gemeente kennismaken met meerdere sporten, zodat je kind kan ervaren wat hij of zij leuk vindt. Doe in elk geval een aantal verschillende proeflessen en bespreek met je kind wat hij/zij het leukste vond

Sport is een goede manier om het zelfvertrouwen van je kind te versterken. Door de juiste sport te kiezen, help je je kind niet alleen fysiek, maar ook mentaal te groeien. Zorg dat je als ouder je kind stimuleert en ondersteunt waar je kan. Leg niet te veel nadruk op prestaties. Het gaat om plezier en zo groeit het zelfvertrouwen van je kind!​​

Help je kind zelfverzekerder te worden!

Ik ben TOP!
Het werkboek dat je kind helpt bij het krijgen van meer zelfvertrouwen.

Bronnen

Boekelder, S., Stok, G. van der, & Hoofwijk, M. (2023). MOOI in beweging – Strategisch plan: wicked problem 2: Kinderen en jongeren bewegen minder en hun motoriek gaat achteruit. Den Haag: ZonMw.
Coppens, E. (2021). Determinants of a child’s actual motor competence: a developmental perspective. Gent: Universiteit Gent.

POSITIEF &

RELAXED OPVOEDEN

TOP Opvoeder!

Het werkboek voor ouders, voor meer balans, plezier en zelfvertrouwen tijdens het opvoeden.

Opvoeden op een manier die bij jou past. 

Gratis Positieve Opvoedtips

Vul je e-mailadres in en krijg iedere twee weken gratis extra tips in je mailbox:

Scroll naar boven